Inne i Gaustatoppen går det en taubane. Gaustabanen består av en batteridrevet vogn på skinner som frakter passasjerene ca 860 meter horisontalt innover i fjellet. Vel inne er det en mellom- og omlastningsstasjon, hvorfra det går en skinnegående pendelbane i skråsjakt med lengde 1040 meter opp til 1800 moh. Derfra er det utgang fra anlegget til den såkalte Tuddalstippen, like i underkant av Gaustatoppen Turisthytte.
Banen ble bygget for å frakte folk og utstyr opp til 1800 meters høyde, og som militært transportanlegg er den helt unik i verden. En avdeling fra Forsvaret jobbet med montering av radiolinjer på Gaustatoppen, og ønsket en adkomst til toppen uansett vær, året rundt. Da kom ideen om å gjøre som kraftutbyggerne, og bore seg vei i en tunnel inne i fjellet. Kostnadene da banen sto ferdig i 1958, var en million dollar. I dag ville prisen vært så høy at banen aldri ville blitt bygget.
I utgangspunktet var Gaustabanen også tiltenkt å skulle frakte turister opp til Gaustatoppen, men dessverre kom den kalde krigen og banen ble stengt for offentligheten.
Det skulle ta mange år med forundring før banen ble åpnet for publikum med ski på bena. Først noen prøvesesonger og nå for fullt fra 2012.
Meld deg inn i Facebook gruppe for å holde deg oppdatert om vær og føreforhold, samt genrelle oppdateringer.
Forespørseler ang. frikjøring på Gaustatoppen sendes til:

I 1939 trykket Rjukan Dagblad en aprilspøk som med tiden skulle vise seg å overraske mange. Spøken gikk ut på at det skulle bygges en elevator til Gaustatoppen. Det ble henvist til en professor A.W. Brøgger, som hadde gjort en rekke undersøkelser i og omkring Gaustatoppen. Han kunne slå fast at Gaustatoppen var en utdødd vulkan, og at han hadde oppdaget en vulkansjakt midt inne i fjellet som var hele seks kilometer dyp. Inne i denne ville det være fullt mulig å bygge en elevator. Avisen benyttet meteorolog Johnsen på Gaustatoppen som sannhetsvitne; Johnsen hadde observert Brøgger i full sving med å gjøre sine undersøkelser oppe ved værstasjonen, der han bl.a. hadde kommet over revner i fjellet som det steg varm damp opp av. I følge avisen hadde en journalist fulgt en professor i følge med to tyskere fra Grand Hotell, hvor de tre hadde overnattet. På drosjeholdeplassen fikk han vite at en av bilene nettopp hadde kjørt tre herrer til Dale, og han la seg straks på hjul. Da han kom til Dale var fuglen fløyet, men han traff oppsynsmann Nilsen som kunne fortelle at tre herrer hadde lagt ut på tur oppover mot Gaustatoppen. I lien overfor Svadde hadde journalisten møtt trekløveret, travelt opptatt med å lese av en del mystiske instrumenter. Han fikk et intervju med professoren, som fortalte om sine oppdagelser og dessuten sa at han hadde vært i kontakt med Gaustabanens tidligere formann som straks hadde utkastet tanken om et tverrslag og en elevator til toppen.Dette var altså bare oppspinn, men i 1953 ble det offentliggjort at det faktisk var reelle planer om å bygge en tunnelbane til Gaustatoppen. Banen sto ferdig i 1958.
Hentet fra Helge Songe (2006). Gaustatoppen. Fagerstrand: Fagerstrand SP.